Follow me on Twitter RSS FEED

i found this..

Posted in


tadi google sumthing kat internet, jumpa benda alah ni..konsep rezeki dalam kehidupan kita..just for u..=)

Apa yang ingin saya kongsikan ialah berkaitan dengan keyakinan kita terhadap rezeki Allah SWT. Dengan syarat kita berusaha dengan bersungguh-sungguh, berdoa dan bertawakkal…pasti ade rezki kita yang penting jangan putus asa..Kadangkala duit kita memang cukup-cukup untuk sebulan lantaran banyak benda yang perlu dibeli dan dibayar…Tapi bersyukurlah kerana masih lagi mempunyai perbelanjaan yang cukup berbanding dengan langsung tiada..

Okey..mari kita sama-sama fahami konsep Rezeki..

1) Sembahyang Dhuha Pembuka Rezeki.

Fahamilah sahabat-sahabat sesibuk mana pun kita cubalah curi masa untuk solat Dhuha semasa ada ruang waktu rehat dari bekerja@belajar…Sesiapa yang rajin solat Dhuha akan merasai kesan dalam hidupnya terutamanya berkaitan dengan rezeki yang tidak disangka-sangka…

Peranan sembahyang Dhuha ialah kita akan berdoa dan menyerahkan diri kepada Allah agar diberi rezeki yang melimpah. Selain itu, ia juga akan memberikan ketenangan di dalam mencari rezeki, terutama pada masa yang mencabar buat kita.

2) Sedekah Pembuka Rezeki

Jika kita rajin bersedekah walaupun dalam keadaan cukup-cukup makan saja, nescaya Allah akan melimpah gandakan rezeki kita. Amalan suka bersedekah sebenarnya memberi ketenangan jiwa, mendapat keredhaan dan janji Allah untuk menambahkan pahala dan memperolehi kesejahteraan hidup. Jadi, sesiapa yang ingin menambah rezeki, rajin-rajinlah bersedekah. Contohnya, jika ada masak cucur lebih sikit, bolehla sedekah pada jiran sebelah. Nampak saja walaupun kecil, tapi jika niat ikhlas kerana Allah Ta’ala..insya-Allah akan mendapat keberkatan dan ganjaran di sisi Allah..

3) Istighfar dan Taubat Menambah Rezeki

Rasulullah SAW bersabda, “Barang siapa memperbanyak membaca istighfar, maka Allah akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak dia sangka”.

Oleh itu, jika ingin rezeki kita sentiasa bertambah, maka banyak-banyakkanlah istighfar dan bertaubat. Insya-Allah kita akan memperoleh rezeki dengan mudah dan cepat.

4) Bertakwalah, Rezeki akan Datang

Sahabat-sahabat sekalian, sifat takqwa akan menahan diri kita dari melakukan dosa dengan meninggalkan larangan dan berusaha meninggalkan perkara harus. Contoh paling ‘simple’ ialah dengan mujahadah untuk makan sesuatu yang betul-betul dari sumber yang halal. Jika kita benar-benar menjaga, Insya-Allah keberkatan akan datang jua dalam kehidupan kita. Kekuatan taqwa dan rezeki di sini ialah pemberian Allah dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan ini akan menambah keimanan bagi mereka yang memerhatikan kekuasaan Allah..

5) Jangan Lupa Bertawakal.

Setelah berusaha dan berdoa bersungguh-sungguh maka janganlah kita lupa untuk bertawakkal kepada Allah SWT. Tawakkal kepada Allah ialah keyakinan bahawa setiap apa yang diterima di dunia ini sama ada kekayaan atau kemiskinan, sakit atau sihat, hidup atau mati dan segala-galanya adalah daripada Allah. Ia akan memberi ketenangan kerana kita telah berusaha sepenuh tenaga. Natijahnya, kita tidak akan kecewa walaupun kadangkala pulangan yang kita harapkan tidak berapa berjaya.

6) Pembuka rezeki Yang Lain.

Amalan-amalan lain yang boleh kita lakukan bagi memudahkan rezeki terbuka ialah;

- Beribadah kepada Allah dengan sepenuhnya.

- Membina silaturrahim.

- Berinfaq di jalan Allah.

- Mengeluarkan zakat.

- Melaksanakan haji dan umrah.

- Memberi nafkah kepada orang yang sepenuhnya menuntut ilmu Syariat atau agama.

- Berbuat baik kepada orang yang lemah.

- Berhijrah di jalan Allah.

- Berdakwah dan berjihad di jalan Allah.

dan untuk awak, macam yang saya ckp tadi, setiap makhluk kat dunia ni ada rezeki masing-masing..insyaAllah akan tiba masanya itu tertulis adalah milikmu..=)

0 comments:

Post a Comment