Follow me on Twitter RSS FEED

Gerak Hati..

Posted in
Assalamualaikum..
Mungkin tajuk ni susah nak dijelaskan dalam bentuk tulisan macam ni kan.. Tapi bagi diri aku sendiri, fungsi gerak hati sangat penting dalam kehidupan kita semua.. Tak kiralah dalam persahabatan, percintaan or even dalam hubungan keluarga sekalipun.. Bila kita rapat dengan seseorang, for sure automatically hati kita akan dekat dengan dia.. For example diri aku sendiri.., kadang-kadang mungkin ini syakwasangka (nilai yg tak elok) yang wujud dengan sebab yang  tertentu.. Tapi selalunye boleh digunapakai aka betol n tepat..

Aku bukanlah ahli nujum yang mampu menilik sesuatu dan mampu membuktikan segala yang aku fikir tu betol.. Tapi aku yakin dengan gerak hati yg Allah SWT kurniakan mesti ada hikmahnya.. Aku bukan pesimis dengan insan lain terutamanya mereka yang rapat dengan aku.. Tak siapa suka ditipu (well, u too rite) dan melalui gerak hati inilah kita boleh tau kebenarannya dan inilah yang membuatkan
semangat inkuiri aku ni membuak-buak bila nak tau pasal something.. But as you know, "curiosity killed the cat".. 0(^^)0

Tapi selalunya the truth is painfull.. Tak kisah la dari segi apa kan.. Tak semua manusia mampu jujur walaupun dengan insan yang paling disayangi.. Mungkin untuk menjaga hati ataupun tak sanggup nak membuka rahsia sendiri.. Macam-macam alasan daripada setiap manusia,namun jawapan sebenarnya hanya muncul dihati sendiri.. It is so hard to trust someone who give u the reason to not trust them.. Tapi kita adalah manusia yang dijadikan dengan hati yang penuh belas ihsan dan kasih sayang.. Selama mana la mampu marah orang yang dekat dihati kita.. Sejauh mana kita lari, selama mana kita menyepi, takkan mampu menghilangkan segalanya.. Allah is great, Dia akan bagi apa yang kita doakan, cepat atau lambat.. dan Dia akan menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik seperti yang diaturkan jika apa yang kita doakan tu tak layak untuk kita dapat..

Pokok pangkalnya hati perlu bersih.. Apa yang terjadi dibelakang kita, lambat laun kita akan tau jugak.. Tupai pandai melompat, tapi kadang- kadang akan jatuh jugak.. Jangan dikenang apa yang melukakanmu kerna mungkin bahagia belum lagi milikmu..

0 comments:

Post a Comment